Het bepalen van een ontwerp voor de modelbaan kan lastig en tijdrovend zijn. Allerlei factoren kunnen een rol spelen. Voor mij is rangeren belangrijk. Daarnaast, omdat ik al hedendaags Amerikaans had gereden wilde ik nu graag een Nederlandse (NL) baan. Omdat mijn vorige baan fysiek te groot was geworden, heb ik nu gekozen voor een kleinere schaal, namelijk schaal N (1 op 160).
Na enig zoeken heb ik een NL station gevonden dat me we aantrok, namelijk het emplacement rondom station Vriezenveen zoals het rond 1910 was. Op de website gleisplan.net kun je veel emplacementen vinden.
Ook vond ik een gestyleerde versie van dit baanplan, deze kan erg handig zijn voor het eigen ontwerp:
Documentatie
Na enig speurwerk vond ik een boek over de sporen rond Vriezenveen.
Als je je baan gaat ontwerpen kan ik je echt aanraden om op zoek te gaan naar zulke documentatie, het kan echt helpen om ‘in de sfeer te raken’ en om ideeen op te doen.
Begin baanontwerp
Dan begint het ontwerpen. Eerst de handgemaakte tekening bestuderen en snappen hoe de sporen lopen. Dat moet dan worden omgezet naar een actueel sporenplan in de gekozen schaal. Hiervoor gebruik ik het programma AnyRail. Niet al te duur, maar wel heel erg handig.
Eerst maak je een keus voor de te gebruiken model rails. Ik heb daarbij gekozen voor rails van Peco, code 55. Dat railtype is in AnyRail als bibliotheek te kiezen.
Mijn ontwerp
Ontwerpen is een voortdurend proces, totdat de baan er ligt. Ik ben nu met de tiende iteratie bezig, zie hieronder:
Het blijft schaven en poetsen. Het onderste gedeelte is de representatie van het Vriezenveen emplacement, het bovenste gedeelte is het opstel terrein (USA: staging yard). Hier kunnen treinen kunnen worden samengesteld en wachten om te kunnen rondrijden over het hoofdspoor.Ook zit er een mogelijkheid in om treinen te kunnen omdraaien via een keerlus.
De voor- en achterkant van de baan worden gescheiden door een middenschot, zodat het opstel terrein niet vanaf de voorkant te zien is.