De blik omhoog, het hart naar boven, hier beneden is het niet

Scripture – Handelingen 24:2, 6, 10, 13, 21, 27 “Tertullus begon zijn beschuldiging – hij heeft ook een poging gewaagd om de tempel te ontwijden – maar Paulus antwoordde – en zij kunnen niets … voor u bewijzen – ter zake van de opstanding van doden sta ik heden voor u terecht! – en omdat hij (Felix) de Joden een gunst wilde bewijzen liet hij Paulus bij zijn vertrek in gevangenschap achter
Observation – Voor de rechter staande worden de beschuldigingen tegen Paulus ingebracht door Tertullus, een ‘rhētoros‘ of redenaar, hier vertaald met advocaat. Hij fungeert als aanklager en begint, zoals in die tijd de gewoonte was, met een enorme slijmpartij richting de rechter. Deze Felix stond helemaal niet bekend zoals Tertullus hem beschrijft, integendeel, in buiten bijbelse bronnen lezen we dat ‘Antonius Felix heeft in alle wreedheden en willekeur zijn hoge bestuursfunctie uitgeoefend met de mentaliteit van een slaaf’.


Daarna somt Tertullus kort en vol venijn de beschuldigingen: “deze vent is een pest, waar in de wereld hij ook komt veroorzaakt hij oproer, en hij de leider van deze sekte van Nazoreeërs“. En wij hebben hem nu te pakken, lijkt hij daarmee te willen zeggen. Dan maakt hij de beschuldigingen concreet: “hij heeft geprobeerd de tempel te ontheiligen”. 
Wat hij even vergeet te vertellen is dat het Joodse volk hem bijna hadden vermoord, opgehitst door dezelfde leiders die nu achter hem in de rechtszaal staan. Het enige dat voorkwam dat het gebeurde was dat Paulus door de Romeinen daar werd weggehaald.

Paulus krijgt nu zelf het woord. Geen geslijm nu. Een correcte aanspreekvorm en het uitspreken van vertrouwen in de goede afloop van het proces, dat wel. Paulus kon dat doen, want Felix was al even rechter in het land en kende dus de Joodse gebruiken redelijk tot goed. Door het aanduiden van de tijdlijn maakt Paulus indirect duidelijk dat de beschuldigingen niet waar kunnen zijn. Immers, hoe kun je in zo’n korte tijd een opstand organiseren? Daarnaast geeft hij tegenargumenten, die stuk voor stuk gecontroleerd kunnen worden bij getuigen.
Wel erkent hij God te vereren volgens “die weg“, de algemene aanduiding in die tijd voor de christenen, maar tegelijk maakt hij duidelijk dat dit een voortzetting is van, en niet een breuk met het Joodse geloof. Ook herhaalt hij wat hij al eerder heeft gezegd, namelijk dat hij eigenlijk terecht staat om de “hoop en de opstanding der doden, voor zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen“.
Felix heeft genoeg gehoord. Hij verdaagt het proces met de mededeling dat hij eerst Lysias wil horen. Of deze ooit verschenen en gehoord is vermeldt de tekst niet. Feit is dat Felix, net als eerder Pilatus, ongetwijfeld inmiddels overtuigd zal zijn geweest van Paulus’ onschuld. Toch laat hij hem niet vrij, omdat hij de invloedrijke Joodse leiders niet voor het hoofd wil stoten.
Paulus blijft gevangen, zij het onder een lichter regime. Hij mag bezoek ontvangen zo veel hij wil. Af en toe laten Felix en zijn Joodse vrouw Drusilla (waarschijnlijk op haar aandringen) hem komen en heeft Paulus de gelegenheid het Evangelie met hen te delen. Drusilla luistert naar (is gericht op) de woorden over Jezus. Maar als Paulus komt aan een komend oordeel beëindigt Felix het onderhoud en zegt dat hij Paulus wel weer eens een keer zal laten terugkomen…

Zo is Paulus gevangen blijven zitten tot het einde van de ambtstermijn van Felix, twee jaren later!

Application – Zo kan het gaan. Onrechtvaardig, bewust onschuldig vastgezet door Felix om de invloedrijke Joodse leiders niet tegen zich in het harnas te jagen. Toch is ook deze tijd door de Heer bruikbaar gemaakt. Paulus mocht evangeliseren aan Felix en Drusilla, waardoor ook zij de gelegenheid kregen om hun keus te maken. Hij had de tijd om in alle rust met zijn naaste medewerkers te paraten (zij mochten in- en uit lopen in de gevangenis).
Hoe ga ik, hoe ga jij om met tijden van tegenspoed? Kijken we naar hoe de Heer ons dan toch kan gebruiken, of gaan we bij de pakken neerzitten? Mijn hoop en gebed is dat ik ook in wat donkerder omstandigheden gericht mag blijven op Jezus, de leidsman en voleinder van ons geloof! 

Prayer – Vader dank U wel dat U in alle omstandigheden bij ons bent, en dat we niet naar die omstandigheden hoeven te kijken, maar ons oog gericht mogen houden op U Here Jezus. Wil Uw Heilige Geest zenden in die omstandigheden waar wij het moeilijk hebben Heer, zoals U ook in Uw woord belooft: “want des HEREN ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat“. Dank U Vader dat U dat ook doet!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.