De pinksterbeweging in Nederland
Om eens goed te kijken waar onze geestelijke roots liggen ben ik in de geschiedenis van de pinksterbeweging gedoken. Leuk om te ontdekken was dat het voorgangers echtpaar van onze “brongemeente”, de Volle Evangelie Gemeente van Driebergen / Zeist, behoren bij het team dat de Beukenstein conferenties mogelijk hebben gemaakt. Zie verderop voor meer.
Een verder verslag volgt hieronder.
Lijst van bekende opwekkingen
Hieronder volgt een lijst van bekende opwekkingen (bron:). Deze lijst is niet objectief vaststelbaar, omdat er geen precieze criteria zijn om vast te stellen of iets een opwekking is. Sommige van de genoemde gebeurtenissen zullen daarom ook niet door iedereen als opwekking getypeerd worden.
– Pinksteren onder de eerste christenen (ong. 30 n. Chr.)
– Montanus ca 175
– Reformatie (1517)
– First Great Awakening (1720-1740)
– Nijkerkse beroeringen (1749-1752)
– Second Great Awakening (1800-1830)
– Het Réveil (1815-1865)
– Opwekking in Wales (1904)
– Azusa Street Revival (1906)
– Opwekking van Pyongyang (1909)
– Toronto Blessing (1994)
– Brownsville Revival (1995-2000)
– Lakeland Revival (2008)
Pinksterbeweging
Van groot belang voor de pinksterbeweging zijn de opwekkingen in Wales (1904) met Evan Roberts en de Azusa Street Revival (1906). Daar ligt de basis voor de pinksterbeweging. De beweging leerde dat wanneer men de chistelijke gemeenschap vorm geeft naar het voorbeeld van de eerste gemeente in Handelingen, men dan de doop in de Heilige Geest mocht verwachten, gevolgd, zo de HEERE wil, door het spreken in tongen.
Nederland
In Nederland is de pinksterbeweging rond die tijd ook op gang gekomen, onder aanvoering van onder andere Gerrit Polman in Amsterdam (1907). Totaan de tweede wereldoorlog verspreidde de beweging zich langzaam, maar na WO II kwam er een versnelling door vele evangelisatie campagnes. De bekendste hiervan was die waarin Thomas Lee Osborn in 1958 120.000 mensen toesprakmop het Malieveld. Er zijn drie belangrijke voorlieden aan te wijzen van pinksterbewegingen die startten rond die periode.
Stromen van Kracht
De eerste is de beweging met Karel Hoekendijk. Deze beweging was geinspireerd op het werk van de Canadese evangelist B.G. Leonard. Karel’s zoon Ben Hoekendijk richtte later samen met Peter en Else Vlug de stichting Opwekking op.
Kracht van Omhoog
Een andere beweging is Kracht van Omhoog met Johannes Emmanuel van den Brink. Deze is begonnen als blad, dat voor het eerst in 1937 uitkwam. Betrokken mensen, die ook stukken voor het blad schreven waren Corrie ten Boom, Anne van der Bijl en Sidney Wilson.
Beukenstein
Na de Osborn campagne volgde de “Beukenstein jaren”. De geestelijke strijd stond in deze beweging hoog in het vaandel. Bij de Beukenstein jaren betrokken echtparen waren Roose, de Groot, Hijink en vd Brink.
Onze “bron” gemeente…
Het echtpaar Hijink waren de latere voorgangers van de Volle Evangelie Gemeente Driebergen Zeist, waar Yvonne en ik onze geloofsopvoeding hebben gekregen. Daarmee bekennen we ons tot de basis van het pinkster- of volle evangelie.
Evangelische vervangingsleer
Later heeft vd Brink zijn theologie uitgebreider beschreven en ontving hij veel kritiek, met name door zijn leer van een “geestelijk Israël”, een evangelische variant op de vervangingstheologie (de leer dat de gemeente in de plaats was gekomen van het Joodse volk).
Maasbach wereldzending
Een derde noemenswaardige stroming is die van Johan Maasbach, die als vertaler heeft opgetreden bij de campagne van Osborn. Zijn rechterhand was Jan Zijlstra, ook nu nog bekend van zijn genezingsdiensten.