Vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God!

Scripture – Openbaring 8 – “En de zeven engelen die de zeven bazuinen hadden, gingen zich gereedmaken om op de bazuin te blazen. 


En de eerste engel blies op de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en dat werd op de aarde geworpen. En het derde deel van de bomen verbrandde, en al het groene gras verbrandde. 

En de tweede engel blies op de bazuin, en er werd iets als een grote berg, die van vuur brandde, in de zee geworpen. En het derde deel van de zee werd bloed. En het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf. En het derde deel van de schepen verging. 

En toen de derde engel op de bazuin blies, viel er een grote ster uit de hemel, die brandde als een fakkel. Hij viel op het derde deel van de rivieren en op de waterbronnen. En de naam van de ster was Alsem. En het derde deel van de wateren veranderde in alsem. En veel mensen stierven van dat water, omdat het bitter was geworden. 

De vierde engel blies op de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen, en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en zodat de dag voor een derde deel niet licht werd, en de nacht evenmin. 

En ik zag en hoorde één engel, die hoog aan de hemel vloog en met een luide stem riep: Wee, wee, wee hun die op de aarde wonen, vanwege de overige bazuinstoten van de drie engelen die nog op de bazuin zullen blazen.” (:6-13, HSV)

Observation – Het blazen op de bazuinen heeft twee functies, het kondigt de oordelen aan, en het dient als waarschuwing, in die zin dat het mensen op aarde nog de gelegenheid tot bekering biedt. Met name in de eerste vier oordelen wordt het oordeel nog redelijk beperkt, teneinde mensen nog een kans te geven zich te bekeren.
Het oordeel bij de eerste bazuin herinnert aan de zevende plaag in Egypte. Er valt hagel en vuur uit de hemel, dat wil zeggen zware hagel- en onweersbuien. “Vuur” is ook een bekend symbool voor Gods oordeel. De toevoeging van “bloed” doet denken aan de eerste plaag in Egypte. Waar bij de vorige oordelen een kwart van de aarde werd getroffen (6:8) vinden we hier telkens een derde deel. Dat wil zeggen: het oordeel wordt zwaarder. Bij dit eerste oordeel is het vuur de oorzaak van het verbranden van een derde van de aarde en de bomen verbrandt en “al het groene gras“. Een ongekende ecologische ramp!
Bij de tweede bazuin, het tweede oordeel, valt er een brandend voorwerp in zee. Het heeft een formaat waardoor het met een berg wordt vergeleken. Hierbij valt te denken aan een meteoor of een grote vulkaanuitbarsting. Opnieuw vinden we een relatie naar de plagen in Egypte, namelijk dat het water in bloed verandert. Het gaat bij deze tweede plaag om een derde van het water van de zeeën, een derde deel van alle zeeschepselen en een derde deel van alle schepen.
De derde bazuin, het derde oordeel, brengt een vallende ster die brandt als een fakkel, die valt op een derde deel van alle rivieren en bronnen van zoet water. Het water wordt hierdoor ondrinkbaar. De naam, “Alsem” (Gri. “apsinthos“) staat voor een scherp, bitter kruid. Er zijn vele soorten van, en waarschijnlijk gaat het hier om absintalsem, dat het zeer giftige absint bevat. Dit is de oorzaak dat het zoete water “absint” of “alsem” wordt, bitter. Wie er van drinkt, sterft. Wederom een ecologische ramp van ongekende omvang.
De vierde bazuin, het vierde oordeel, “treft” een derde deel van de zon, de maan en de sterren. De oorzaak hiervan wordt niet gegeven. Wel geeft het een herinnering aan de plaag van duisternis over Egypte, de negende plaag. Dit oordeel is echter wereldwijd en de duisternis is niet volledig, maar een derde van het licht is weg. Of dit in tijd of in intensiteit is wordt niet duidelijk.
Net als de eerste vier zegels vlot na elkaar werden geopend (6:1-8) werden ook deze eerste vier bazuinen vlot achter elkaar geblazen. Nu verschijnt er één engel, als een soort intermezzo tussen de eerste vier bazuinen en de laatste drie, die uitvoeriger zullen worden beschreven en ernstiger gevolgen zullen hebben. Deze engel vliegt waar de zon stond, “in het midden van de hemel“, zodat hij goed door iedereen kan worden gehoord. Met een drievoudig “wee” worden de laatste bazuinen aangekondigd. Waar de eerste vier vooral de natuur troffen zullen de laatste drie voornamelijk de mensen treffen. 
Application – Wat een vreselijke oordelen zijn deze eerste vier al, en er moeten er nog drie komen! Er zijn wel wat mensen omgekomen al, maar bij de laatste drie zal dat aantal nog toenemen. Er is geen eenduidigheid over of we als christenen nog bij deze oordelen aanwezig zullen zijn als we dan in leven zijn, of dat we daarvoor zullen worden opgenomen. Maar je moet er toch niet aan denken als je dit zo leest. Ik moest denken aan Hebreeën 10:31
Laten we bidden dat we aan deze oordelen zullen ontkomen en dat de mensen zich voor die tijd bekeren!
Prayer – Vader dank U wel dat U ons inkijkjes geeft in de dingen die gaan komen. Dank U voor Uw genade en de verlossing door Uw Zoon Jezus. U weet in Uw alwetendheid al vanaf het begin van de tijden wie er behouden zal worden en wie niet. U weet al wie zijn of haar keus voor U op tijd zal maken. Wat een verdriet zal het U doen Vader, om te weten dat er ook door U geschapen mensen zullen zijn die deze keus niet maken! Wij weten niet Heer wie deze keus nog zal maken of niet. Wil ons maar helpen ons leven te leiden zoals U dat voor ons hebt bedoeld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.